منتدى اللاعب الفنان محمد ابوتريكه

منتدى اللاعب الفنان محمد ابوتريكه

جميع اخبار الاعب الفنان ابوتريكه
 
الرئيسيةالبوابة*اليوميةس .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتالتسجيلدخولمكتبة الصور

شاطر | 
 

 ولا تصادموا نواميس الكون ........... غالبوها !!!!!!

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
محمد ابوعوف
المراقب العام للمنتدياتالمراقب العام للمنتديات
avatar

ذكر عدد الرسائل : 3524
العمر : 27
المكان : ابحث عن رضى الله
اللاعب المفضل : ابو تريكة
ناديك المفضل : الاهلى
نقاط : 891
السٌّمعَة : 24
تاريخ التسجيل : 21/03/2007

نقاط العضو
تقاط التمييز: 207
23072009
مُساهمةولا تصادموا نواميس الكون ........... غالبوها !!!!!!



مما لا شك فيه ان حياة الانسان اجمع هى عبارة عن حقل تجارب يتعلم الانسان منها الكثير ويكتشف خطأه فى الاكثر ومن المعروف ان الخطأ فى حد ذاته ليس عيبا ولكن الخطأ هو التمادى فى الخطأ

فكرت ان اكتب اليوم فى موضوع لطالما شغلنى كثيرا كثيرا لدرجة اننى فى بعض الاحيان كان كل موقف يحدث لى يصب فى نهايته الى هذا الموضوع

موضوع لابد ان يشغل حياتنا جميعا فى كل اوقاتها وفى كل ايامها

موضوع له من الاهمية نصيبا كبيرا فى حياة الفرد وهو يعتبر الفاصل بين الحرام والحلال وليس فاصلا كبيرا بل انه شعرة

هذا الموضوع هو اول ما جاء فى بالى عندما رأيت الفيديو الذى كان الاستاذ عمرو خالد يتحدث عن رحلة الطائف وصدرت منه الفاظا اعتبرت خارجة وتستحيل فى حق الرسول

هذا الموضوع هو الفرق بين اسلوب اقامة الحجة واسلوب الوصول الى الهدف

هذا الموضوع يعتبر بعنوان ( ولا تصادموا نواميس الكون فانها غلابة ولكن غالبوها واستخدموها وحولوا مسارها واستعينوا ببعضها على بعض )

سأبدأ الموضوع بضرب مثل صغير حتى تفهموا ما اريد قوله المثل هو ماذا ستفعل اذا رأيت احد الناس يشرب خمرا ؟

هناك اسلوبان يمكن اتباعهما الاول هو اسلوب اقامة الحجة الذى يقتضى بان تذهب الى هذا الشخص وتقول له بان الخمر حرام وليس عليك شئ اخر ولا يهمك ماذا ستكون اجابته ؟

والاسلوب الآخر هو الوصول الى الهدف او التدريج بمعنى انه يمكن ان تقول له مثلا ( امتنع عنها فى غير اوقات الصلاة ) ثم بعد ذلك تقول له مثلا ( الذى جعلك قادر على تركها وقت الصلاة يجعلك قادرا على تركها نهائيا ) وبذلك تكون قد وصلت الى الهدف المطلوب فأى الاسلوبين تحبذ ؟

اعتقد ان معظم من يقرأإ الموضوع سيقول ان الاسلوب الثانى هو الانسب ولكن هناك شعرة فرق بين الحلال والحرام

سأسأل لمن يفضلون الاسلوب الثانى سؤالا اليس معنى كلامك له بان يشرب الخمر فى غير وقت الصلاة ان شربها فى غير وقت الصلاة حلال ؟

هنا هو الفرق الفرق بين ان يعتبر الشخص داعيا خالصا لوجه الله او ان يكون والعياذ بالله من الذين يضلون عن سبيل الله ؟

وبالمناسبة هذا هو الفرق بين اسلوب الشيخ العلامة محمد حسان وبين الاستاذ عمرو خالد

الفرق هو المقياس الدنيوى والاخروى للنجاح وليس هذا هو موضوعنا الآن

ولكن موضوعنا الان هو كيف نستغل كل الكون حولنا ليكون هدفه الدعوة الى الله ورضا الله

كيف يستغل كل منا موهبته حتى وان كانت حراما لرضا الله

كيف يستطيع كل منا تحويل كل مالديه من اعمال ليصل بها الى وجه

من الصعب جدا ان نواجه اخطاءنا ونقل لها انك اخطاء ونصمت على ذلك

ومن الصعب جدا ان اى خطأ لنا نزيله تماما والا بالتالى سيكون الدين اكبر سجن والعياذ بالله

ولكن الصحيح ان نحول المسار ونغير النية لتكون لله

فلان كان يحب سماع الاغانى المخله وهذا يعتبر حراما ليس من الضرورى برجوعه الى الله وبتوبته ان يترك الاغانى ولكن له ان يحولها الى طاعة لله ................. كيف ؟

مثلا ان يتجه لبعض من كان يسمع معه الاغانى ويبدأ فى ان يسمعه الاغانى الاسلامية اقول الاغانى الاسلامية وليست الناشيد الاسلامية لانه بسماعه للاناشيد لن يكمل اول كلمة منها وسيقول لك تعليقات سخيفة لكن الاغانى الاسلامية التى قد يكون بها موسيقى فانه بسماعه لها سيتجه الى معنى اخر فى الاغانى وهى الكلمات وسيبدأ يفكر فى هذا الموضوع والعقل فطرته سليمة وسيصل بتفكيره الى الصحيح وهو عدم سماع الاغانى

انا بصراحه مش عارف اوصل اللى انا عاوز اقوله

باختصار كل اللى انا عاوز اقوله ان الدين الاسلامى ليس دين المثالية فنحن نرى كم عانى الرسول فى ايصال دعوته مع قدرة الله على ان ينزلها فى قلوب وعقول الناس

وفى هذا دعوة صريحة الى العمل والى تعدد المحاولات والى الاجتهاد للوصول الى الهدف

واتمنى ان لا نجعل تديننا مثلا غير جيد لغيرنا فلا نحبس انفسنا عن او على شئ واحد بل نكون مرنين فى حدود الدعوة الاسلامية الحنفيفة

لنعش فى حدود الاسلام وليس الدين الاسلامى

ولنعرف دائما انه كل ما حسنه العقل مباحا الا ماورد فيه نص وكل ما قبحه العقل حراما الا ما ورد فيه نص الا الغيبيات لانها من الخوارق

ولنسخر اخطاءنا لمصلحة دعوتنا وليس شرطا ان نترك الخطأ كله

ولكن اذا لم نستطع ان نسخر الخطأ لدين الله فلابد من تركه نهائيا

آسف جدا على الاطالة واتمنى من من لم يفهم شيئا معينا ان يسأل فيه وسأوضح ان شاء الله

تقبلونى


_________________
إنما تنجح الفكرة إذا قوي الإيمان بها ، وتوفر الإخلاص في سبيلها ، وازدادت الحماسة لها، ووجد الاستعداد الذي يحمل على التضحية والعمل لتحقيقها . لأن أساس الإيمان القلب الذكي ، وأساس الإخلاص الفؤاد النقي ، وأساس الحماسة الشعور القوي ، وأساس العمل العزم الفتي ، وهذه كلها لا تكون إلا للشباب .



[/url]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://img72.imageshack.us/img72/5494/websitetd0.gif
مُشاطرة هذه المقالة على: diggdeliciousredditstumbleuponslashdotyahoogooglelive

ولا تصادموا نواميس الكون ........... غالبوها !!!!!! :: تعاليق

اتمنى ممن لم يفهم شيئا ان يستفسر وليس ان يصمت
محمد بجد كلام رااااااااااااااااااااائع راااااااائع رااااائع والله ومش محتاج انه يتوضح اكتر من كده
ونيجي فى موضوع الاغانى دا انا كنت بحب الاغانى قوى لحد ما الحمدلله ربنا تاب عليا
وفعلا نقولهم اغنية اسلامية مش نشيد لان فلا فيه ناس عملوا معايا كده قالوا نشيد ايه وبتاع ايه هههه والكلام دا
وفعلا نييج بقى لحددة التدين فيه ناس بتبقى متدية متشددة يعني عارف اللى هما مقفلين
وربنا يهددي الجميع ياااارب الى ما يحبه ويرضاه
ولا تصادموا نواميس الكون فانها غلابة راااااااااااائع
جزاك الله الفردوس الاعلى
شكرا يا مريم على المرور والرد ويارب تكونى استفدتى
فعلا والله استفد كتير وانت عارف كده كويس
ولو مكنتش استفدت هقولك انى مش مستفادة حاجة
اولا جزاك الله كل خير و جعله الله في ميزان حسناتك

ثانيا ان شاء الله الموضوع ده هيتثبت لانه بقلمك ثانيا لان ما كتبه القلم رائع
ثالثا انا اسفه اني شوفته متأخر
العنوان رااااااااائع ولكن خليني اسأل سؤال :يمكن انا ماشوفتش حلقه عمرو خالد التى استخدم فيها الفاظ تقول انها خرجه و لكن مش قادره اتخيل ايه العلاقه بين كلامه و المثال اللى ضربته(مثال الخمر)معلش ممكن بس توضحلى النقطه دي عشان تبقى الصوره كامله عندى
كمان جزء الموهبه و ان كل انسان يسخر موهبته و ان كانت حرام لرضا الله ده حاجه جميييييله جدااا و لكن بتهيألي مفيش موهبه حرام لان الموهبه هبه من عند الله و لكن احنا اللى بنستخدمها في الحرام و لكن هي في حد ذاتها مش حرام
و فعلا في ناس كتييير متدينه بشكل في تعصب شديد مش عايزه اقول مظاهر التعصب و لكن فعلا احنا بندعوه للتدين بوسطيه لان مع الاسف المتينين بتعصب ساعات مع الاسف الشديييييييييد بيضروا صوره الاسلام امام غير المسلمين
و تقبل راى يا ابو عوف و انا اسفه ع الاطاله جداااا
lo2a كتب:
العنوان رااااااااائع ولكن خليني اسأل سؤال :يمكن انا ماشوفتش حلقه عمرو خالد التى استخدم فيها الفاظ تقول انها خرجه و لكن مش قادره اتخيل ايه العلاقه بين كلامه و المثال اللى ضربته(مثال الخمر)معلش ممكن بس توضحلى النقطه دي عشان تبقى الصوره كامله عندى
كمان جزء الموهبه و ان كل انسان يسخر موهبته و ان كانت حرام لرضا الله ده حاجه جميييييله جدااا و لكن بتهيألي مفيش موهبه حرام لان الموهبه هبه من عند الله و لكن احنا اللى بنستخدمها في الحرام و لكن هي في حد ذاتها مش حرام
و فعلا في ناس كتييير متدينه بشكل في تعصب شديد مش عايزه اقول مظاهر التعصب و لكن فعلا احنا بندعوه للتدين بوسطيه لان مع الاسف المتينين بتعصب ساعات مع الاسف الشديييييييييد بيضروا صوره الاسلام امام غير المسلمين
و تقبل راى يا ابو عوف و انا اسفه ع الاطاله جداااا

كلام جميل جدا يا لوءة وانتى من الناس اللى انا كنت مستنى رأيهم

بصى مثال الاساذ عمرو خالد علاقته بمثال الخمر ان ده اسلوب الاستاذ عمرو خالد نفسه وعلاقته بالاصل بنقطة المقاييس الدنيوية والاخروية للنجاح
اكيد الكل سمع عن الموضوع اللى حصلت ليه دبلجة عالية وان الاستاذ عمرو خالد تلفظ بالفاظ مش كويسة وان الشيخ محمد حسان رد وكده بيتهيأ لى ان الفرق بينهم واضح جدا وهو ان الشيخ محمد حسان يتحدث عن المقاييس الاخروية وبالمقاييس الاخروية ليس هناك فشل لان كما نعلم ان كل ما يحدث للانسان هو ابتلاء وفى نهايته هو خيرا لصاحبه بدليل حديث الرسول
ولكن الاستاذ عمرو خالد كان يخاطب شبابا شبابا يريد ان يصل بهم الى هدف معين هذا الهدف هو عدم اليأس وهو المحاولة مرة واخرى وثالثة وكان يضرب مثل حياة الرسول ورحلته للطائف كمثلا لذلك انه لا ياس مع الحياة ولكن خانته الفاظه قليلا ونحن لسنا فى موقف الدفاع عنه
انا يا جماعه عندى كلام كتير فى الموضوع ده لكن كتابته صعبه لانه شفهيا اسهل اللى عاوز اوصله ان واحد منهم كان يتكلم بمقياس دنيوى وهو النجاح او الفشل الدنيوى والاخر يتكلم بالحديث ( عجبا لامر المؤمن ان امره كله له خير )
موضوع الموهبه دى انا كنت عاوز اقول اللى انتى قولتيه بصراحة يا لوءة انتى قولتيه بابداع ان احنا موهبتنا فى حد ذاتها مش حرام احنا اللى بنستخدمها فى حرام وحلال وده اللى كان قصدى ان احنا نسخرها للحلال
وطبعا اول اثر سئ للتعصب يا لوءة انه بيمنع غيرنا من الدخول فى الاسلام والتدين
انا شوفتها
وبصراحة اتنرفزت قووووووووووووووووووووووووى قوووووووووووووووى
لاكن محمد فهمنى كويس وفهمت
ويارب سمحنى لانى ظلمته
فيا لوءة علاقة عمرو خالد بمثال الخمر انه بيستخدم الاسلوب التانى اللى هو التدريج وساعات بيتنازل عن بعض الضوابط الشرعية
اه فهمت بس هحاول اشوف الحلقه عشان افهم اكتر Very Happy

بس فعلا جزاك الله خيرا ع الكلام وانا اللى بستانه مواضيع منكوا لان فعلا بتفدوني كتيييييييير و بتخلونا نتناقش في مواضيع هامه فعلا جزاكم الله خيرا
و التعصب ده حاجه صعبه جدا و نتمنى ان يكون في نقاش في الموضوع
ده
اه هو يمكن الحلقات اللى شوفتها لعمرو خالد ملحظتش انه بيتنازل عن بعض الضوابط الشرعيه

بس يمكن الحلقه دى كده ...لأ خلاص ان شاء الله هشوفها
ومن رأيى كمان ان الحلقة دى كمان مش فيها تنازل عن الضوابط لكن الاسلوب ده ممكن يبقى فيه فى بعض الاحيان تنازل عن الضوابط لكن هو ده افضل اسلوب وافضل من ان انا اقيم الحجة على التانى وخلاص
ربنا يهدينا ويهدى بينا
بص يا محمد الصراحه انا مفهمتش انت عاوز تقول ايه بالظبط
بس انا هرجع تاني للمواضوع باذن الله واقرا بالراحه كدا
عشان افهم قصدك
واقولك راي باذن الله
الحمد لله فهمت قصدك
وبجد يا محمد الموضوع رائع جدا جدا
جزاك الله خيرا ورزقك الفردوس
 

ولا تصادموا نواميس الكون ........... غالبوها !!!!!!

الرجوع الى أعلى الصفحة 

صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى اللاعب الفنان محمد ابوتريكه :: ™»§«|| القســم العـــــام ||»§«™ :: مقالات واراء الاعضاء-
انتقل الى: